Du slår hål på hela korthuset. Tänk om du fick vara reporter på SVT och säga just dessa i deras hus "förbjudna" ord! Tänk om någon en endaste gång kunde ställa saker på sin spets i gammelmedia. Problemet är att deras journalister håller sossarna om ryggen med deras falsk- och fulspel. Fy för den lede.
Lamotte hör till vår tids guldkorn av journalister❤️ Stor beundrare av både användandet av språket, formuleringar och problemet! Rak höger i alla lägen
Kvittnings systemet sätts ur spel med riksdagens 9 vildar, just det vildar! Lämnar man ett parti, så bör man lämna riksdagen. Man är vald som partiets förespråkare, inte vald som vilde. Hela det systemet bör reformeras, först då kan kvittning bli rättvis igen. Behandlingen av SD, som ett fullt demokratiskt parti är en skamfläck i Svensk politisk historia.
"Ledamöterna har ett grundarvode på 81 400 kronor i månaden som de betalar skatt för. Många ledamöter har också andra uppdrag i riksdagen, och de får då ett tillägg för det på arvodet. En ledamot som är ordförande i ett utskott eller i EU-nämnden har till exempel ett tillägg på 20 procent och vice ordföranden har ett tillägg på 15 procent."
plus detta
"Ekonomiskt omställningsstöd: Gäller för ledamöter som valdes in vid valet 2014 eller senare. Stödet kan betalas ut under högst två år och motsvarar 85 % av ledamotsarvodet."
eller detta
"En riksdagsledamots pension beräknas baserat på antalet år de har varit ledamot samt deras inkomst under dessa år. För varje hel månad som en ledamot har suttit i riksdagen ökar pensionen med 0,8 % av inkomsten. Det finns en maxgräns för hur mycket pension en ledamot kan få, vilket motsvarar 80 % av deras högsta inkomst. Riksdagsledamöter kan börja ta ut sin pension från och med 65 års ålder, och pensionen betalas ut livet ut."
exempel:
"En riksdagsledamot som har suttit i riksdagen i tolv år och fyllt 50 år kan få maximal ersättning, vilket innebär att de först får en månadslön och därefter 80 % av lönen i ett år, följt av 66 % fram till pension."
Varför skulle man offra de pengarna, som trillar in gratis utan att du gör ett skapandes grand?
Där fick de!! Litet svinn för de ta. Det är det omoraliska, maktgiriga sossepacket som får be oss om ursäkt för decennier av förnedring, smutskastning och utfrysning av demokratiskt folkvalda parti. Skam den som ger sig!
Alla halta- o- lytta sossar ska nu släpas in till voteringarna, och Magda står bredvid med huvudet på sned, i sin vanliga empatiska pose och med hjälp av DNs förstasida så vi vet hur nedriga SD är. Nu är det offerroll som gäller på DN
Det är väl därför som moderata ledamöter tvingades rösta för att SVT skulle försörjas av skattebetalarna. Tillika att moderata riksdagsgruppen tvingades rösta att 16-åringar skall få bestämma sitt juridiska kön.
"Vald som......" Om ledamoten inte är inkryssad som representant för sin valkrets.
Kvittningssystemets juridiska bas saknas i diskussionen. Vad är den formella statusen? Är det en tvingande regel, eller är det en överenskommelse av det typiska "så har vi alltid gjort"-slaget som egentligen saknar bas i lag och förordning?
Att det är en helt frivillig praxis, som tillkommit för att lata ledamöter inte vill behöva ta sig till arbetsplatsen, verkar varken SAP eller deras media vara benägna att nämna.
Känner du för att testa politiker för att se om de faktiskt tycker olika och har olika värderingar, testa då denna typ av frågeställning:
"Politikers arvoden och förmåner borde inte få uppgå till en högre total summa än den lägsta lagliga lönen för kommunalt anställda timvikarier i hemtjänsten, och de ska ha närvaroplikt eller få löneavdrag vid frånvaro"
Du kommer snabbt upptäcka att samtliga partier är helt överens att detta är helt otänkbart och att du är en ond och dum människa som inte förstår hur svår deras uppgift är och varför de behöver alla sina förmåner för att göra ett bra jobb.
Alternativt kan du testa att säga:
"Jag tycker skattesystemet ska ändras så att en person får tjäna 150 000:-/år innan den börjar betala skatt. Det skulle gynna alla med låglönejobb, göra det möjligt att jobba fast man har bidrag (upp till ett bidrags-tak förstås), och underlätta för verksamheter där säsongs-jobb o.d. är vanligt"
Återigen kommer du märka att alla partier skriker nej, omöjligt, hot mot demokratin.
Testa själv med andra frågor, och du kommer snart att märka att alla partier tycker i stort sett helt lika i nära nog alla frågor.
–"Jag har följt svensk politik länge nog för att minnas hur Sverigedemokraterna behandlades [ "som paria" ] när de kom in i riksdagen 2010".
Han minns varför, men skriver det inte.
Här följer en påminnelse:
1) 2010 Expressen Ledare, Anna Dahlberg: "Rösta nej till hatet [dvs. SD]";
2) 2011 'MÖK' (M MP C L KD);
('MÖK,' 'DÖ', 'JÖK': Wikipedia: "AVSIKTEN var att STÄNGA UTE Sverigedemokraterna [ som såg problemen och varnade för invandringen, som ansågs bero på deras 'RASISM'/fel VÄRDEGRUND ] från inflytande");
3) 2014 'DÖ' (S MP M C L [KD]);
4) 2015 Expressen: "Löfven [S] står fast: SD NYFASCISTISKT";
5) 2016 Aftonbladet, (M)-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Rolf K Nilsson: "SD:s partiprogram RASISTISKT i klartext";
6) 2018 'JÖK' (S C MP L);
7) 2019 Fackförbund(.)com: "Flera fackförbund [bl.a. LO:s] säger nej till SD [ Fritidspolitiker ]": –"accepterar inte att förtroendevalda medlemmar är politiskt aktiva i Sverigedemokraterna [—] hänvisar till VÄRDEGRUNDEN";
8) 2022 Dagens Nyheter Ledare: "Amanda Broberg: SD:s RASISM ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott" — dvs. BARN.
·
Varför tycker Lamotte att Socialdemokraterna ska be om ursäkt för att de (M.FL.) har bekämpat rasister/rasism? Därför att han inte betraktar SD som rasister? Fr.o.m. vilket år? –2009? Aldrig?
Frågorna är betydelselösa i det större... största sammanhanget (dvs. det Sociala), då det inte är SD-are som drabbas av RASISTANKLAGELSER. Mot sådana är de 'vaccinerade'.
·
Det är inte vanligt folk:
2011 Göteborgs-Posten Debatt: Bahareh Mohammadi Andersson (iranska, samhällsvetare, människorättsaktivist): "Allt för lätt stämplas [ MORALISKT beskyllas ] som RASIST i debatten":
–"Ordet RASIST har i dag blivit en SKRÄMSELfaktor för att tysta FOLK eller för att få FOLK att gå i den riktning man själv vill".
·
Folk ('Demos') har blivit så tysta... har skrämts i sådan grad/omfattning att de inte vågar rösta som de vill, dvs. att via demokratiska val styra ('Kratos') sitt Land...
–"Hade kvinnorna VÅGAT ÅSIKTSRÖSTA i lika hög grad som männen, UTAN ATT TA HÄNSYN TILL VAD ANDRA TYCKER, hade SD enligt gängse väljarmodeller MED RÅGE varit Sveriges STÖRSTA PARTI."
–"Tvärtom visar undersökningar att kvinnor sympatiserar med INVANDRINGSKRITISKA PARTIERS budskap i samma utsträckning som män."
·
... därför att det Sociala Priset är alltför högt:
2020 Henrik Jönsson: "Yttrandefrihet & Konsensuskultur: Vad är Cancel Culture och dekonstruktivism?":
(05:10) –"Det går att säga vad man vill, men det SOCIALA PRISET man betalar för för stora avvikelser är AVSKRÄCKANDE HÖGT, med risk att FÖRLORA både försörjning, HEDER och VÄNNER som konsekvens".
·
Om det finns något Socialdemokraterna ska be om ursäkt för, är det att de har (med goda avsikter) skapat ett ÅSIKTSFÖRTRYCK som förstör det demokratiska systemet (Yttrandefriheten och Riksdagsvalen)
, och förstör den Folkliga Gemenskapen (dvs. det Sociala): 'Vi mot dom', dvs. rasister...
2013 (S)-kongress, Stefan LÖFVEN: –"och RASISTISKA TANKESÄTT visar sig i samhället [ hos svenskar i allmänhet ] ... oavsett var den finns, i SKOLOR, på TORG, på ARBETSPLATSER eller arbetsförmedlingar [ dvs. ÖVERALLT ]")
·
... trots att svenskar inte är rasister.
Men det har Socialdemokraterna (M.FL.) lyckats övertyga de flesta/många invandrare om:
2025 Riks: "Svenskfientligt förnedringsrån mot ÅTTAÅRING: 'Han RÖSTAR på SD' ".
(2025 Samnytt, fd. Avpixlat: "Åttaårig [ svensk ] pojke tvingades klä av sig naken i förnedringsdåd i Umeå: 'Han SÅG UT SOM en RASIST' " — enligt 16-årige SOMALIERN Fuad.)
·
Lamotte föreslås påminna Socialdemokraterna (M.FL.) om att läsa Grundlagen, som instruerar politiker hur de ska (i sin maktUTÖVNING) beskriva och tilltala medborgare: –med Respekt och Värdighet:
Regeringsform (RF), 1 kap. Statsskickets grunder, 2§: "Den offentliga MAKTEN ska UTÖVAS med RESPEKT för alla människors lika värde och för DEN ENSKILDA MÄNNISKANS frihet och VÄRDIGHET".
En rasist har ingen värdighet. T.ex. 72.623 BARN och minderåriga?, som röstade på ett enl. (S) rasistiskt parti i Skolvalet 2022.
Du slår hål på hela korthuset. Tänk om du fick vara reporter på SVT och säga just dessa i deras hus "förbjudna" ord! Tänk om någon en endaste gång kunde ställa saker på sin spets i gammelmedia. Problemet är att deras journalister håller sossarna om ryggen med deras falsk- och fulspel. Fy för den lede.
Lamotte hör till vår tids guldkorn av journalister❤️ Stor beundrare av både användandet av språket, formuleringar och problemet! Rak höger i alla lägen
Kvittnings systemet sätts ur spel med riksdagens 9 vildar, just det vildar! Lämnar man ett parti, så bör man lämna riksdagen. Man är vald som partiets förespråkare, inte vald som vilde. Hela det systemet bör reformeras, först då kan kvittning bli rättvis igen. Behandlingen av SD, som ett fullt demokratiskt parti är en skamfläck i Svensk politisk historia.
Skulle du släppa detta:
"Ledamöterna har ett grundarvode på 81 400 kronor i månaden som de betalar skatt för. Många ledamöter har också andra uppdrag i riksdagen, och de får då ett tillägg för det på arvodet. En ledamot som är ordförande i ett utskott eller i EU-nämnden har till exempel ett tillägg på 20 procent och vice ordföranden har ett tillägg på 15 procent."
plus detta
"Ekonomiskt omställningsstöd: Gäller för ledamöter som valdes in vid valet 2014 eller senare. Stödet kan betalas ut under högst två år och motsvarar 85 % av ledamotsarvodet."
eller detta
"En riksdagsledamots pension beräknas baserat på antalet år de har varit ledamot samt deras inkomst under dessa år. För varje hel månad som en ledamot har suttit i riksdagen ökar pensionen med 0,8 % av inkomsten. Det finns en maxgräns för hur mycket pension en ledamot kan få, vilket motsvarar 80 % av deras högsta inkomst. Riksdagsledamöter kan börja ta ut sin pension från och med 65 års ålder, och pensionen betalas ut livet ut."
exempel:
"En riksdagsledamot som har suttit i riksdagen i tolv år och fyllt 50 år kan få maximal ersättning, vilket innebär att de först får en månadslön och därefter 80 % av lönen i ett år, följt av 66 % fram till pension."
Varför skulle man offra de pengarna, som trillar in gratis utan att du gör ett skapandes grand?
Med vildarna har dessutom plötsligt fått in ett nytt parti i riksdagen som ingen har röstat på (Ambition Sverige)
Där fick de!! Litet svinn för de ta. Det är det omoraliska, maktgiriga sossepacket som får be oss om ursäkt för decennier av förnedring, smutskastning och utfrysning av demokratiskt folkvalda parti. Skam den som ger sig!
Alla halta- o- lytta sossar ska nu släpas in till voteringarna, och Magda står bredvid med huvudet på sned, i sin vanliga empatiska pose och med hjälp av DNs förstasida så vi vet hur nedriga SD är. Nu är det offerroll som gäller på DN
”Det är därför det nuvarande mediedrevet känns så falskt.”
Nä. Det ”känns” inte. Det ÄR.
Tack Joakim! Väldigt förnuftigt.
"Man är vald som partiets förespråkare...."
Det är väl därför som moderata ledamöter tvingades rösta för att SVT skulle försörjas av skattebetalarna. Tillika att moderata riksdagsgruppen tvingades rösta att 16-åringar skall få bestämma sitt juridiska kön.
"Vald som......" Om ledamoten inte är inkryssad som representant för sin valkrets.
Hon är för fet för ett ….och dum i huvudet!!!!!!!!!!!!!!!!
Ser ni galenskapen som lyser i denna kvinnans ögon?
Kvittningssystemets juridiska bas saknas i diskussionen. Vad är den formella statusen? Är det en tvingande regel, eller är det en överenskommelse av det typiska "så har vi alltid gjort"-slaget som egentligen saknar bas i lag och förordning?
Att det är en helt frivillig praxis, som tillkommit för att lata ledamöter inte vill behöva ta sig till arbetsplatsen, verkar varken SAP eller deras media vara benägna att nämna.
Känner du för att testa politiker för att se om de faktiskt tycker olika och har olika värderingar, testa då denna typ av frågeställning:
"Politikers arvoden och förmåner borde inte få uppgå till en högre total summa än den lägsta lagliga lönen för kommunalt anställda timvikarier i hemtjänsten, och de ska ha närvaroplikt eller få löneavdrag vid frånvaro"
Du kommer snabbt upptäcka att samtliga partier är helt överens att detta är helt otänkbart och att du är en ond och dum människa som inte förstår hur svår deras uppgift är och varför de behöver alla sina förmåner för att göra ett bra jobb.
Alternativt kan du testa att säga:
"Jag tycker skattesystemet ska ändras så att en person får tjäna 150 000:-/år innan den börjar betala skatt. Det skulle gynna alla med låglönejobb, göra det möjligt att jobba fast man har bidrag (upp till ett bidrags-tak förstås), och underlätta för verksamheter där säsongs-jobb o.d. är vanligt"
Återigen kommer du märka att alla partier skriker nej, omöjligt, hot mot demokratin.
Testa själv med andra frågor, och du kommer snart att märka att alla partier tycker i stort sett helt lika i nära nog alla frågor.
Det kallas demokrati.
Lamotte skriver:
–"Jag har följt svensk politik länge nog för att minnas hur Sverigedemokraterna behandlades [ "som paria" ] när de kom in i riksdagen 2010".
Han minns varför, men skriver det inte.
Här följer en påminnelse:
1) 2010 Expressen Ledare, Anna Dahlberg: "Rösta nej till hatet [dvs. SD]";
2) 2011 'MÖK' (M MP C L KD);
('MÖK,' 'DÖ', 'JÖK': Wikipedia: "AVSIKTEN var att STÄNGA UTE Sverigedemokraterna [ som såg problemen och varnade för invandringen, som ansågs bero på deras 'RASISM'/fel VÄRDEGRUND ] från inflytande");
3) 2014 'DÖ' (S MP M C L [KD]);
4) 2015 Expressen: "Löfven [S] står fast: SD NYFASCISTISKT";
5) 2016 Aftonbladet, (M)-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Rolf K Nilsson: "SD:s partiprogram RASISTISKT i klartext";
6) 2018 'JÖK' (S C MP L);
7) 2019 Fackförbund(.)com: "Flera fackförbund [bl.a. LO:s] säger nej till SD [ Fritidspolitiker ]": –"accepterar inte att förtroendevalda medlemmar är politiskt aktiva i Sverigedemokraterna [—] hänvisar till VÄRDEGRUNDEN";
8) 2022 Dagens Nyheter Ledare: "Amanda Broberg: SD:s RASISM ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott" — dvs. BARN.
·
Varför tycker Lamotte att Socialdemokraterna ska be om ursäkt för att de (M.FL.) har bekämpat rasister/rasism? Därför att han inte betraktar SD som rasister? Fr.o.m. vilket år? –2009? Aldrig?
Frågorna är betydelselösa i det större... största sammanhanget (dvs. det Sociala), då det inte är SD-are som drabbas av RASISTANKLAGELSER. Mot sådana är de 'vaccinerade'.
·
Det är inte vanligt folk:
2011 Göteborgs-Posten Debatt: Bahareh Mohammadi Andersson (iranska, samhällsvetare, människorättsaktivist): "Allt för lätt stämplas [ MORALISKT beskyllas ] som RASIST i debatten":
–"Ordet RASIST har i dag blivit en SKRÄMSELfaktor för att tysta FOLK eller för att få FOLK att gå i den riktning man själv vill".
·
Folk ('Demos') har blivit så tysta... har skrämts i sådan grad/omfattning att de inte vågar rösta som de vill, dvs. att via demokratiska val styra ('Kratos') sitt Land...
2016 Expressen Debatt, forskare (Göteborgs universitet):
–"Hade kvinnorna VÅGAT ÅSIKTSRÖSTA i lika hög grad som männen, UTAN ATT TA HÄNSYN TILL VAD ANDRA TYCKER, hade SD enligt gängse väljarmodeller MED RÅGE varit Sveriges STÖRSTA PARTI."
–"Tvärtom visar undersökningar att kvinnor sympatiserar med INVANDRINGSKRITISKA PARTIERS budskap i samma utsträckning som män."
·
... därför att det Sociala Priset är alltför högt:
2020 Henrik Jönsson: "Yttrandefrihet & Konsensuskultur: Vad är Cancel Culture och dekonstruktivism?":
(05:10) –"Det går att säga vad man vill, men det SOCIALA PRISET man betalar för för stora avvikelser är AVSKRÄCKANDE HÖGT, med risk att FÖRLORA både försörjning, HEDER och VÄNNER som konsekvens".
·
Om det finns något Socialdemokraterna ska be om ursäkt för, är det att de har (med goda avsikter) skapat ett ÅSIKTSFÖRTRYCK som förstör det demokratiska systemet (Yttrandefriheten och Riksdagsvalen)
, och förstör den Folkliga Gemenskapen (dvs. det Sociala): 'Vi mot dom', dvs. rasister...
2013 (S)-kongress, Stefan LÖFVEN: –"och RASISTISKA TANKESÄTT visar sig i samhället [ hos svenskar i allmänhet ] ... oavsett var den finns, i SKOLOR, på TORG, på ARBETSPLATSER eller arbetsförmedlingar [ dvs. ÖVERALLT ]")
·
... trots att svenskar inte är rasister.
Men det har Socialdemokraterna (M.FL.) lyckats övertyga de flesta/många invandrare om:
2025 Riks: "Svenskfientligt förnedringsrån mot ÅTTAÅRING: 'Han RÖSTAR på SD' ".
(2025 Samnytt, fd. Avpixlat: "Åttaårig [ svensk ] pojke tvingades klä av sig naken i förnedringsdåd i Umeå: 'Han SÅG UT SOM en RASIST' " — enligt 16-årige SOMALIERN Fuad.)
·
Lamotte föreslås påminna Socialdemokraterna (M.FL.) om att läsa Grundlagen, som instruerar politiker hur de ska (i sin maktUTÖVNING) beskriva och tilltala medborgare: –med Respekt och Värdighet:
Regeringsform (RF), 1 kap. Statsskickets grunder, 2§: "Den offentliga MAKTEN ska UTÖVAS med RESPEKT för alla människors lika värde och för DEN ENSKILDA MÄNNISKANS frihet och VÄRDIGHET".
En rasist har ingen värdighet. T.ex. 72.623 BARN och minderåriga?, som röstade på ett enl. (S) rasistiskt parti i Skolvalet 2022.